Kan man svømme uden vand?

Kan man svømme uden vand?

-eller historien om, hvornår virksomheden er klar til CRM

Vi kender alle familiehistorierne om en onkel eller en bedstefar, der har lært børnene at svømme ved at smide dem i vandet uden varsel. Grænseoverskridende, uansvarligt og i hvert fald ubehageligt, tænker vi om sådanne læringsmetoder i dag. Men tanken bag onklens handlinger er klar: Man lærer at svømme, hvis man har brug for det – og man kan ikke lære at svømme uden vand. Sådan er det også med CRM. Man lærer at bruge det, når man skal. Med andre ord: Virksomheder er klar til CRM, når de implementerer CRM.

 

Hvornår er man klar til CRM?

Vi oplever ofte virksomheder, der siger: ”Vi er ikke helt klar til CRM på nuværende tidspunkt”.

I princippet bliver din virksomhed og dine medarbejdere aldrig klar til CRM. Ikke før CRM bliver en del af den daglige rutine, og medarbejderne oplever fordelene. De fleste kan lide rutinerne og deres egen måde at gøre tingene på. Hvis du har en mindre virksomhed med enkle salgsprocesser, så har du måske nok i brugen af regneark og e-mails for at udføre dit arbejde, men når din virksomhed vokser, bliver der mere at holde styr på – og flere medarbejdere til at gøre det. Det gør processerne mere komplekse, og der er risiko for, at medarbejderne spilder tid på at afstemme informationer på tværs af systemerne med dalende effektivitet til følge. Derfor er det vigtigt, at du og din virksomhed er opmærksom på, hvornår CRM kan være en mulighed for jer.

 

Er du vokset fra regneark-modellen?

Måske oplever du nogle af disse tegn på, at din virksomhed er vokset fra regneark og andre selvstændige løsninger:

 

  • Det er besværligt at indsamle data til at producere rapporter. Du må bede om tal fra hver enkelt af dine medarbejdere.
  • Din salgspipeline er mangelfuld og behæftet med mange usikkerhedsmomenter.
  • Du mister salgsmuligheder og kunder på grund af manglende opfølgning.
  • Du er ikke klar over, hvem af dine kunder, der køber mest.
  • Opgaver i virksomheden falder mellem to stole på grund af uklare aftaler.
  • Du mister en medarbejder og dermed også information om medarbejderens kunder.
  • Det tager flere måneder at sætte din nye medarbejder ind i kundeforhold og aftaler.
  • Du har ikke overblik over kundeservice. Får vi løst dem til kundernes tilfredshed? Og ved vores medarbejdere dette?

 

Hvad kan CRM gøre for din virksomhed?

I dag er CRM meget mere end et salgsværktøj. Det er en forretningsløsning, som samler kundedata på tværs af marketing, salg og kundeservice og dermed altid giver medarbejderne og ledelsen real-time overblik. Alt er samlet ét  sted, hvilket ikke alene giver overblik, men også mere effektive processer og arbejdsrutiner, hvilket i sidste ende vil sikre dine kunder en væsentlig bedre service, som gør at de handler hos dig igen.

 

Vil du lære at “svømme” hos os?

Hos Cliento har vi fokus på små- og mellemstore virksomheder i Nord- og Midtjylland. Hos os bliver du en stor fisk i vores sø – i stedet for en lille fisk i en stor leverandørs ocean. Hvad foretrækker du? Vi lærer dig at svømme og lytter til dig – og kan hjælpe med at skræddersy en løsning, som gør implementeringen så smidig og enkel som mulig.

 

Vil du vide mere om, hvad vi kan hjælpe dig med?

 

 

 

About the Author