Hvorfor sælger CRM-brugere mere end…..

Hvorfor sælger CRM-brugere mere end…..

Jeg tror på, at sælgere og organisationer, der anvender CRM, sælger mere end tilsvarende organisationer, der ikke anvender CRM.

Herunder finder du 12 argumenter, jeg mener understøtter min påstand og der findes sikkert mange flere.

Så står du overfor at skulle investere i en CRM løsning eller går du bare med overvejelserne, så bør du have størsteparten af nedenstående punkter med på din check liste, over forbedringer og fordele din ny løsning skal bibringe.

  1. Salgsmuligheder, der kun skal indtastes én gang, danner data grundlag for udskrivning og automatisk fremsendelse af tilbud, reviderede tilbud, ordrebekræftelser, kontrakter, etc., Med andre ord; Det er slut med Copy Paste (Ctrl C og V) fra forskellige kilder og gamle tilbud.
    Den frigivne tid bruges på nye salgsmuligheder!
  2. Flere og bedre oplysninger om jeres leads, når de kommer fra marketingsafdelingen. I kan gå direkte ind på kundeemnet i CRM systemet og se, hvilke marketingskampagner emnet har reageret på, hvilke sider på jeres website emnet har besøgt og i hvor lang tid. I kan se om personen har downloadet f.eks. e-bøger eller andet materiale fra jeres website. Både I og kundeemnet er dermed længere inde i salgsprocessen, og der er således kortere vej til en eventuel ordre.
    Kortere salgsproces betyder flere vundne salgsmuligheder!
  3. Kunderne modtager ensrettede opdaterede dokumenter baseret på faste skabeloner, der ligger i Jeres CRM system. Alle de forskellige fremsendte dokumenter vil være ens i form og indhold, vedhæftede brochurer og marketingmateriale vil være ajourført og nyeste version. Dermed kommer Jeres virksomhed og medarbejdere til at fremstå endnu mere professionelt.
    Jo mere professionelt I fremstår, jo flere vundne salgsmuligheder!
  4. Automatiske notifikationer, når det er på tide med et kundebesøg, sendes direkte til sælgerens mailbox. Undersøgelser viser at mere end 85% af de kunder, der forlader en leverandør, gør det fordi de synes, at leverandøren forsømmer dem. Sælgerene ”glemmer” eller ”overser” simpelthen en del af deres kunder, men det er der andre sælgere, der ikke gør, og pludselig har en kunde skiftet til konkurrenten. Og det er nu engang lettere at vedligeholde ens kunder fremfor at skabe nye. Nye kunder ind og ingen der forsvinder, giver en større kundemasse.
    Større kundemasse er lig med flere ordrer!
  5. Når alle har adgang til informationer betyder det, at man ikke forstyrrer hinanden unødigt; Medarbejderne får dermed ro til at koncentrere sig om deres arbejde, hvilket øger effektiviteten og produktiviteten. Det klassiske eksempel: Kunden ringer til backoffice, som ringer og forstyrrer sælgeren midt i et kundemøde, og sælgeren sender backoffice videre til den kundeservice ansvarlige, som henviser til logistikken……ja, vi kan blive ved. De fleste kender til små og forholdsvis ubetydelige sager som vokser og lige pludselig har forstyrret halvdelen af firmaet, uden kunden har fået et svar.
    Uforstyrrede og fokuserede sælgere, sælger mere! Kunder der får svar med det samme, køber mere!
  6. Alle har adgang til informationer på alle platforme, alle steder, online og offline; mobilitet er nøgleordet og med Microsoft Dynamics 365 CRM, kan dine sælgere tilgå alle relevante kundedata på deres smartphones, tablets, laptops etc. når som helst og hvor som helst, og uanset om de er online eller ej. Beslutninger kan dermed træffes på det rette grundlag og sælgerne kan give kunderne svar med det samme.
    Sælgere, der kan tage beslutninger, sælger mere!
  7.  Fokus på de rigtige salgsmuligheder giver muligheden for at få lukket de døde sager, som ofte lever et evigt liv i en salgspipeline. Så kan der kastes fuld energi på de rigtige sager, f.eks. dem der kan lukkes inden månedens udgang eller dem med meget ”kød på”.
    Sælgere med rette fokus, sælger mere!
  8. Det er slut med panik rapporter, der skulle have været færdige i forgårs; CRM systemet har både real time dashboards, hvor alle nødvendige oplysninger fremgår, samt mulighed for automatiske rapporter, der sendes til udvalgte medarbejdere og partnere, på forudbestemte tidspunkter.
    Den tid der ikke bruges på at lave ”hovsa” og ”last minute” oversigter og rapporter, kan bruges hvor det er vigtigt: Hos kunden.
    Sælgere der tilbringer tid hos deres kunder, sælger mere!
  9. Automatiske notifikationer når kunden fraviger det forventede budget, eller når der ikke kommer det antal ordrer på en uge eller en måned, som er normen for netop denne kunde, giver sælgeren mulighed for at reagere på notifikationen og undersøge årsagen til afvigelsen, før det måske er for sent. Der kan være tale om tilfældigheder, men det kan også være tegn på en kunde der er ”på vej væk” og som skal tilbage i folden.
    Kunder der får opmærksomhed, køber mere!
  10. Fuld indsigt i kundeservice sager giver sælgeren de rigtige værktøjer og argumenter, når de besøger en kunde. Når sælgeren kan se, at der sandsynligvis er et par mindre heldige servicesager, der nok skal debatteres, inden kunden vil tale om nye ordrer, kan sælgeren lægge en ordentlig strategi for kundemødet. Kunden får opfattelsen af en sælger, der ikke bare ”er der”, når der skal hentes ordrer, men også sætter sig ind i hverdagens samarbejde og holder øje med, at samarbejdet kører tilfredsstillende for begge parter. Forberedelse og indsigt skaber tillid mellem køber og sælger.
    Høj grad af tillid skaber mere salg!
  11. Salgspipeline og forecast går fra at være Hokus Pokus til en fuldt dokumenterbar proces, hvor I kan følge et kundeemne eller en salgsmulighed fra første kig på hjemmesiden, til første møde, tilbud, revidering, forhandling samt lukning af ordre og leverance. Baseret på disse informationer kan I se styrker og svagheder i salgsprocessen, og I ved nøjagtigt, hvor der skal sættes ind med f.eks. uddannelse eller coaching.
    Sælgere der er kompetente og stærke i alle salgsprocessens facetter, sælger mere!
  12. Integration med alle platforme sikrer, at der ikke skal ”indtastes flere gange”. Når en sælger aftaler et nyt møde med en kunde, sender sælgeren (eller kunden) ofte en mødeindkaldelse via Outlook. Mødet bliver automatisk synkroniseret ind i CRM, ligesom e-mails, opgaver, etc. Alle disse informationer kan ses via dashboards eller rapporter, og sælgeren slipper dermed for at skulle vedligeholde forskellige systemer og Excel ark med oversigter over kundebesøg, salgsrapporter, pipelines etc. Og det bliver sælgeren meget glad for.
    Glade og tilfredse sælgere, sælger mere…meget mere!

Der findes naturligvis andre gode grunde til at anvende CRM og du har sikkert et par punkter eller flere, der kunne tilføjes listen.

Og går du med tanker om at investere i CRM løsning er du meget velkommen til at kontakte mig, så kan vi sammen finde den løsning der skaber mest værdi for dig og dit firma.

About the Author